Resum llei orgànica
El
valencià és l'idioma oficial de la Comunitat Valenciana a l'igual que ho és el
castellà l'idioma oficial de l'Estat. La llei està orientada cap a la
recuperació del valencià per mitjà de l'escola i així situar ambdós idiomes al mateix
plànol d'igualtat. Per a fer açò possible des del govern es deuen impulsar
medides per superar les barreres idiomàtiques entre els grups parlants i
eliminar els perjudicis de la ciutadania. El coneixement de les llengües genera
més oportunitats, obri portes de futur, i enriqueix la ciutadania amb diferents
competències. Per tant, els objectius principals d'aquesta llei són: el
redreçament de l'ús social de les llengües i la correcció de desequilibris
socials i territorials, que han de servir per a vertebrar la societat
valenciana en conjunt i aprofundir en les diverses varietats lingüístiques, i
així promoure el respecte a la identitat plural.
Com
apareix abans mencionat l'objecte d'aquesta llei és regular l'ensenyament i l'ús
vehicular de les llengües curriculars, assegurar el domini de les competències
plurilingües i interculturals de l'alumnat valencià i promoure la presència en
l'itinerari educatiu de llengües no curriculars existents en els centres
educatius. Per aconseguir totes aquestes
pautes és necessari que la conselleria competent en matèria d’educació ha
d’informar les famílies, formar el professorat i dotar els centres amb recursos
addicionals perquè tot l’alumnat puga assolir els objectius i els nivells de
referència bàsics establits en aquesta llei.
Reflexió llei orgànica
Una
vegada fet un repàs als principals punt de la llei orgànica cal analitzar les
diferents idees que apareixen. Primerament, la llei té uns objectius
enriquidors i sempre basats en la consolidació dels valors, com per exemple de
la igualtat entre les llengües. Endemés, dic la paraula valors, ja que no és
sols una igualtat lingüística sinó darrere d'aquests articles també es trobarà
l'anhelada igualtat territorial, on els valencians serem un grup. Ser de
València pareix un privilegi quan llegim aquesta llei, ja que ens garanteix diverses
d'oportunitat, tant socials com laborals. També, pense que molts punts
d'aquesta llei són molt difícils d'alçar, però si existeix alguna oportunitat, tot
deu començar per l'escola la segona casa dels xiquets/es (igual que afirma la
llei), però sols treballant aquests conceptes a l'escola aconseguirem els
objectius remarcats?
En primer lloc, la formació dels mestres devia
ser molt més exigent i no sols als que estan estudiant la carrera o els que
l'acaben d'acabar, una formació continua del professorat per seguir millorant
les seues competències lingüístiques. En segon lloc, el paper de la família és
clau, ja que cal pensar si tots els membres de la societat desitgen aquesta
igualtat. En tercer lloc, es deu produir un canvi en la forma de donar els
continguts des de l'escola fins a la universitat, deixar un poc més de costat
la gramàtica i incidir en aspectes orals, per exemple una mera visita a la llar
de les persones de la tercera edat i mantenir unes converses amb ells enriquirà
més un alumne castellanoparlant que li continues dient que no utilitza
l'apòstrof. En quart lloc, cal analitzar quines assignatures es donaran en
valencià, quines en castellà i quines amb anglès, ja que no és el mateix les
habilitats lingüístiques que són necessàries per a l'assignatura de coneixement
del medi que per a l'assignatura de plàstica. En últim lloc, la necessitat de
tindre mitjans de comunicació amb valencià, pense que amb la caiguda de Canal 9
la majoria de valencians han deixat de sentir la seua llengua a la televisió.
Per
tant, l'educació és la principal font per al canvi, però sense l'ajuda de la
societat mai aconseguirem una cohesió entre els parlants valencians. Un
mestre/a no pot fer miracles amb l'ensenyament d'almenys 24 alumnes, perquè cal
recordar que no sols ensenyem sinó també eduquem. En conclusió, es deu produir
un canvi profund des de les arrels d'aquest sistema educatiu fins a l'últim
punt, per tal d'unir una societat, per fer que totes les persones residents a
València es senten valencianes, i vegen la igualtat entre les dues llengües
oficials a la seua comunitat autònoma, el valencià i el castellà.
Adrián Buitrago Moreno
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada