divendres, 2 de juny del 2017

Pla de foment lector

1. INTRODUCCIÓ
La finalitat del nostre pla de foment lector aborda aspectes clau com són la competència lectora i l’educació literària. Partint d’aquest plantejament i establint un fonament en els textos “De la enseñanza de la literatura a la educación literaria” de Colomer, T. (1991) i “Nuevos planteamientos para la formación de la competencia literaria” de Perdomo, C. (2005) hem extret idees bàsiques atenent-nos a arguments com la necessitat d’apropar a l’alumnat als textos literaris però sense generalitzar-los.
Aquest pla de foment lector s’adreça a tota la comunitat educativa, més concretament al curs 4t de primària, que conforma el CEIP Cronista Chabret, situat a la Plaça Cronista Chabret en Sagunt (València). El centre consta de 6 unitats i de 150 places escolars, i en ell s’imparteixen dues línies, una en valencià i l’altra en castellà. Es pot dir que aquest és un centre que entén la societat postmoderna que es viu i que accepta la convivència de diverses cultures dins d’una mateixa aula.
D’aquesta manera i per tal d’aconseguir que el nostre alumnat desenvolupe una competència lectora i un intertext que els ajude a desenvolupar un pensament crític i independent en enfrontar-se a altres textos, hem escollit dos llibres en el quals centrarem les nostres activitats.  El primer llibre que ens em recolzat per a fer les activitats és “Soy un punto”  de Macrì, G. i Zanotti, hem realitzat tres activitats amb un objectiu diferent en cadascuna. La primera que seria la prèvia és diu Què et sembla?, durant la lectura hem realitzat Il·lustres escriptors/es i per la post lectura em fet Què em contes?.


El segon llibre està enfocat per a fer una lectura diferent ja què es un text poètic, el llibre és  de Mercè Maure i Seraña i M. Josep Simó i Peralta anomenat “L’alquímia de la poesia”,  hem proposat tres activitats per a aquesta lectura. L’activitat prèvia es diu “Juguem a ser poetes”, durant la lectura farem “Dóna-li forma al poema” i per finalitzar el treball amb aquest gènere farem “Plouen poemes”. Aquestes activitats les hem fet amb ajuda d’uns objectius, a continuació hem d'exposar els objectius que centren aquest pla de foment lector. Per tant, els següents objectius seran sempre la nostra guia a l’hora de desenvolupar les activitats i tallers:

  1. Despertar i augmentar l’interès de l'alumnat per la lectura.
  2. Desenvolupar una lectura comprensiva, eficaç i fluida.
  1. Animar la producció pròpia de textos senzills.
  2. Afavorir l'ús continu i autònom de la biblioteca.

2. ACTIVITATS RELACIONADES AMB LA BIBLIOTECA DEL CENTRE

La biblioteca del centre en troba en la primera planta del edifici, en un lloc accessible per a tota la comunitat escolar. Es tracta d’un espai ampli, obert i dinàmic integrat en el projecte educatiu del centre. La biblioteca es troba dividida en diverses zones y colors corresponents a les diferents edats dels alumnes i a les lectures més adequades per a ells. Podem trobar diferents exemplars, tals com destinats al préstec, de referència i de consulta. Els llibres es troben col·locats en prestatgeries a disposició dels xiquets. Estan ordenats de tal manera que els més menuts tenen en les prestatgeries més baixes els llibres apropiats a la seua edat i els més majors en la part més alta, per així d’aquesta manera poder garantir que tots els xiquets i xiquetes tinguen al seu alcans tota mena d’exemplars apropiats a les seues característiques.

El préstec dels llibres es realitza per ordinador amb la col·laboració de diferents docents encarregats de la catalogació dels volums, la expedició de nous carnets i l’organització del préstec. Encara que cada mes es nombra a tres o quatre alumnes de cada curs per a que siguen ajudats dels docents i col·laboren en las tasques de la biblioteca. D’aquesta manera, apropem i fomentem més en cara la literatura als més menuts, ja que per a ells és una tasca molt motivadora.

Gràcies a la gran diversitat d’exemplars que ofereix la nostra biblioteca, trobarem una gran quantitat de llibres classificats per edats i de tot tipus. Trobarem clàssics, adaptacions d’aquests per als més xicotets, àlbums il·lustrats amb valor educatiu i llibres de distints gèneres literaris, tals com poesia, teatre o narrativa, per a apropar des de ben menuts a la gran riquesa cultural de la que disposem hui dia i per a donar-los a conèixer els diferents gèneres que existeixen, de la mateixa forma que oferint-los llibres tant en valencià com en castellà o en anglès.

Per altra banda, s’utilitzarà aquest espai per a fer reunions o per a fer distintes activitats com per exemple el conta contes, on les famílies, docents o personal qualificat poden apropar la lectura als més menuts mitjançant la lectura d’un llibre, d’un poema, etc. Això tindrà lloc una vegada a la setmana cada quinze dies durant tot el curs. A més la biblioteca posa a disposició de l’alumnat un mural de recomanacions on poden invitar als demés companys a llegir un llibre que els ha agradat molt. Alhora, els alumnes i les famílies tenen al seu abast el blog de la biblioteca on poden consultar el catàleg de llibres que disposa, l’estat en el qual es troba el llibre que desitgen, es a dir, si està prestat, quan el tornaran, quin tipus de gènere és i un breu resum. També podran consultar les activitats que s’organitzen i participar en el fòrum lector, on poden recomanar llibres, comentar que els ha paregut, fer preguntes, etc.
Per últim, com a proposta anual serà la setmana cultural. En ella participaran tots el cursos i es realitzarà en abril per tal de fer-la pròxima a la data del dia del llibre. Durant aquesta setmana es faran diverses activitats, com per exemple un esmorçar a la biblioteca per a apropar més encara els llibres als xiquetes i que tinguen un altra visió de la biblioteca. També es realitzaran “yincanes” investigadores, en les que es donaran varies pistes que porten a unes altres i que requerisquen una trobada pels recursos de la biblioteca. I cada pista resolta es premiarà amb punts per a canviar-los per llibres quan reuneixen un nombre determinat d’aquets. Així com l’elaboració de marca pàgines, de haikús, l’intercanvi de llibres o tertúlies.  

3. ACTIVITATS D’AULA AMB EL GRUP

3.1. “SOY UN PUNTO”
Hem escollit “Soy un punto” (Macrì, G. i Zanotti, C.) per les característiques pròpies del seua argument, com la capacitat que tenen les seues imatges i dibuixos en crear emocions i sentiments en els lectors. Es tracta d’una història de solidaritat i integració. Una obra gràfica per a grans i xicotets que ens ensenya el valor de l'amistat i la solidaritat. L'aventura d'uns punts blancs i altres negres que es troben per a construir un món millor ens fa recapacitar sobre una realitat molt actual: la desigualtat, la immigració i el problema dels refugiats. Amb una mirada simpàtica i realista a un temps, i gràcies a les seues originals il·lustracions fetes íntegrament a mà i als seus senzills i sintètics textos, este llibre ajuda a interioritzar valors com la solidaritat, l'amistat i la fraternitat, despertant la consciència que és necessari respectar a l'altre.
3.1.1 ACTIVITATS PRÈVIES: “Què et sembla?”
En aquesta activitat presentem la portada del llibre a tota la classe preguntant quina creuen que pot ser la temàtica o el fil conductor del mateix. Seguidament mostrem contraportada, amb la intenció, de nou, de despertar el seu interès i intriga. Amb aquesta activitat, pretenem captar l’atenció de l’alumnat sense tenir cap idea prèvia del llibre i deixant-los imaginar el que podria ocórrer en la trama del mateix.

3.1.2. ACTIVITATS DURANT: “Il·lustres escriptors/es”
Com a activitat per a dur a terme al llarg de la lectura, tindrà lloc un relat conjunt al que anomenarem Il·lustres escriptors/es al que hauran d’elaborar els i les alumnes en el qual haurà de predominar la imatge enfront del text, ja que el gènere que s’està treballant és l’àlbum il·lustrat. Caldrà que treballen per grups, fomentant així el treball cooperatiu, per tal que al seu àlbum quede cohesionada la lletra amb el text i la història tinga un fil conductor determinat.

3.1.3. ACTIVITAT POST: “Què em contes?”
L’activitat que es realitzarà després del procés la lectura es diu ¿Què em contes? i es caracteritza per una dinàmica de grup de tipus col·laboratiu, en la que cada alumne/a ha de portar un ésser volgut i proper a ell/a. En aquesta activitat, cada alumne/a acompanyat per la seua persona escollida, ha de contar a la resta de la classe el seu relat tradicional, com poden ser poesies, endevinalles o cançons, amb la finalitat de despertar nous interessos en els altres i conèixer les diverses arrels del seu entorn més pròxim.

3.2. TEXT POÈTIC
Per fer ús del gènere poètic, ens hem de recolzar en Mercè Maure i Seraña i M. Josep Simó i Peralta (“L’alquímia de la poesia”, SEMINARI “El gust per la lectura” 2003-2004): “L’objectiu [...] és que els aprenents es defineixin com a lectors i lectores de poesia, concretant els seus gustos i les seves preferències.”. Per aquest motiu, no hem escollit un títol concret, sinó que són els alumnes els qui, amb una visita a la biblioteca escolar del centre, o en cas de no haver-hi, a la biblioteca municipal, faran la seua tria.
Gràcies a aquesta tria personal, aconseguirem que utilitzen les habilitats metarreflexives d’anàlisi i classificació implicades en la competència literària. L’alumnat no només rep de forma passiva la poesia, sinó que fa pròpies creacions i interpretacions de la mateixa.
3.2.1. ACTIVITAT PRÈVIA: “Juguem a ser poetes”
L’activitat prèvia s’anomena “Juguem a ser poetes” i consta, primerament, de crear un poema de manera conjunta partint de paraules inventades, donades per síl·labes que aporta cada alumne. Intentant així, crear rimes entre les diferents estrofes o versos. Cada alumne/a dóna una síl·laba, i a continuació, partint de la paraula resultant que en aquest cas és re-ca-sa- ció, han de construir un vers incloent aquesta al final del mateix.
Posteriorment, es buscaria un altre vers creant una rima amb aquesta paraula i donant- li un sentit personal a la paraula inventada. Una vegada redactada l’estrofa, per tal de donar-li sonoritat i ritme, han d’interpretar-les per grups basant-se en els gèneres musicals que coneguen, com el rap, l’òpera, ranxeres... Per mitjà d’aquestes activitats, posen en pràctica les diferents habilitats de competència escriptora relacionades amb la producció de textos, com demostra “A través dels exercicis, els aprenents posen en pràctica les habilitats implicades en la competència de la llengua escrita i les estratègies relacionades amb el procés de producció de textos” (Maure, M i Simó, J.2014:5)
3.2.2 ACTIVITAT DURANT: “Dóna-li forma al poema”
Organitzem l’activitat “Dóna-li forma al poema” fent una visita a la biblioteca del centre amb l’objectiu de triar el llibre de poemes que més els cride l’atenció. A continuació, es fa un intercanvi de llibres, per tal d’estar en contacte amb diferents poemes i tenir possibilitat d’escollir, per a, posteriorment, elaborar cal·ligrames basant-se en els elements que poden aparèixer en els diferents poemes.
La justificació d’aquesta activitat es troba encaminada a què per mitjà d’aquests cal·ligrames, donem l’oportunitat als alumnes de desenvolupar el valor simbòlic del qual representen els poemes. Com bé es demostra “La poesia infantil també obre la possibilitat de viure el valor simbòlic, gairebé màgic de les paraules en la seva representació de la realitat”. (Prats, Margarida. 2009:155)
3.2.3 ACTIVITATS POST: “Plouen poemes”
En aquesta part, a l’activitat “Plouen poemes”, tindrà lloc un treball d’investigació en el que, mitjançant una metodologia basada en el descobriment guiat, es proposa a l’alumnat una recerca que han de dur a terme a la pàgina web “Música de poetes”, a la qual tenen l’oportunitat de cercar per poetes, intèrprets o poemes. En l’esmentada web, tindran la possibilitat de conèixer les cançons de diferents poetes. A més, tenen a l’abast una sèrie de continguts complementaris que són de molta utilitat per treballar a les aules des dels diferents àmbits.
Després d’haver-lo seleccionat, han d’exposar-lo a les finestres del centre, de manera que ho pot veure la resta de l’escola. Per tal que tots tinguen la mateixa estructura, s’han de seguir unes pautes sobre la imatge que es representa, el poema escollit i dades d’interès de l’autor/a. D’aquesta manera, es fomentarà la creació grupal i participació per a la comunitat educativa.
Per últim, després de realitzar cada activitat es farà una avaluació lectora dels llibres que em tractat a classe. Per a fer-ho de forma més amena i participativa, ens posarem en un cercle a terra i farem una xicoteta tertúlia literària per a avaluar el llibre que em llegit. En ella, el docent guiarà als alumnes mitjançant la realització d’unes preguntes, les quals han de respondre els xiquetes i mitjançant aquetes intentarem obrir un xicotet debat. Algunes de les preguntes que es realitzaran per part del mestres, a banda d’altres que vagen sorgint durant la pràctica, seran les següents:
1- Digues quin ha sigut el personatge que més t’ha agradat i amb qui t’identifiques més i perquè.
2- Quina moralina extraus del llibre?
3- T’ha agradat el llibre? A qui el recomanaries? Per què?
4-T’ha agradat el final de la historia? En el cas que siga que no, com t’ha agradaria que fora?

4. ACTIVITATS PER A TOTA LA COMUNITAT D’APRENENTATGE

Mitjançant la realització de les següents activitats, intentem incloure a tota la comunitat educativa en la realització de les mateixes, tant de famílies, personal docent. Ja que pensem que és molt important que aquestes entitats estén involucrades en el procés d’animació lectora ja que motiven molt al alumnat i la seua presencia és indispensable.

4.1. “Lector invitat”

Aquesta activitat que consisteix en invitar a un familiar (pare, mare, iaio, iaia, oncle...) a classe o a la biblioteca escolar per a que conte un conte als xiquets.
Cada setmana un xiquet invitarà al familiar que vullga a la seua classe per a que els conte un conte. Pot ser un llibre que haja elegit el xiquet, que hagen elegit entre el xiquet i el familiar, o bé, un llibre de la biblioteca del col·legi. En el cas de que ho trie el xiquet, pot portar-ho tant de casa com haver-ho tret de la biblioteca municipal d’on viu. A més, podran elegir si volen contar simplement el conte o si ho volen representar-ho amb titelles.

És una activitat molt motivadora per als xiquets perquè tots esperen impacientment el seu torn per a que vinga el seu familiar a classe. També, és una bona opció per a que els familiars passen una estona junts a casa pensant el conte i preparant-se-lo, per la qual cosa, hi ha una gran implicació de les famílies. D’altra banda, als xiquets els fa molta il·lusió conèixer al pare/mare/iaio/iaia del seu company i mostren molta curiositat per veure com conten els contes cadascú, per tant, estan més atents a la lectura.

És una activitat que es pot fer durant tot el curs, per ordre de llista, i que està més enfocada a xiquets de infantil o els primers cursos de Primària ja que els agraden molt els conta-contes.

4.2. Mercat del lector

Per a introduir als pares en el món de la lectura junt al seus fills, amb motiu del dia del llibre, el dia 23 d´abril s'organitzarà un mercat a l'aire lliure al col·legi. Es farà un mercat molt especial i original per a promoure la lectura. Aquest event tindrà lloc per la vesprada a les 18:00 hores després que els xiquets hagen terminat el seu horari escolar. I en aquest mercat tant alumnes com familiars han de portar llibres de qualsevol gènere. Però sempre adaptat als xiquets per a que aquests els poden llegir sense cap problema. Aquestes novel·les  s´intercanviaran entre totes les persones que estiguen al centre. D´aquesta manera tots s´aniran a casa amb un llibre nou que no havien llegit abans i ningú es quedarà sense un.

Aquest dia té com a objectiu per fomentar la lectura a nivell escolar. El mercat, per la seua banda, és una iniciativa més per visibilitzar la importància de llegir i la col·laboració entre els pares dels propis alumnes , ja que els xiquets tenen la seua rutina de lectura a l'escola, però si aquesta no és consistent en la casa, el nen no donarà a la lectura el valor real que té com el mitjà essencial per al seu èxit escolar. La lectura del pare o la mare amb el seu nen, va acompanyada de la part afectiva, el que propiciarà que en l'edat adulta, relacione la lectura amb sentiments de seguretat, contenció i amor, els llibres li evocaran sempre moments agradables de convivència amb la seva entorn familiar.

4.3. 1,2,3 Endevina quin conte és
En aquesta activitat, farem grups de cinc persones dins de la classe i cada grup tindrà  un llibre per a llegir. Cadascú amb un gènere distint, uns tindran un conte de misteri, uns altres de aventures, de rissa, de por, fantasia, etc. Una vegada els membres dels grups hagen llegit el llibre del tema que els ha tocat, hauran de representar el conte fent una obra de teatre davant de tota la classe i els professors hauran d´endevinar de quin conte es tracta. D´aquesta manera podran participar tant els xiquets com els professors.
Per altra banda, els xiquets hauran d´entendre el que estan llegint. Es dir, es potenciarà la comprensió lectora i per altra part hauran de cooperar entre tots els membres dels grups per a distribuir els personatges, distribuir les parts del conte i per últim el text de cada un.
4.4. Curs per als mestres
Es tracta d’un curs destinat a docents, en el qual s’utilitza el mètode Matte. És un mètode per a l’ensenyança de la lectura i escriptura.
L’objectiu d’aquest curs és satisfer les necessitats de les institucions educacionals perquè els mestres coneguen les tècniques bàsiques, les millores pràctiques i les recomanacions d’aplicació d’aquest mètode en les aules, a fi de que els alumnes desenvolupen les competències necessàries per a ficar en pràctica el mètode i aconseguir que adquirisquen aquestes habilitats.
Els passos que segueix aquest curs són els següents:

  • Introducció del mètode Matte
  • Lectura lenta
  • Lectura fluida
  • Lectura expressiva

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada