divendres, 2 de juny del 2017

“LLEGIR PER A CRÈIXER” i “POEMANIA”


Pràctica 27



Resultat d'imatges de llegir per a creixer i poemania
          Llegir per a créixer, de l’autor JC Girbés, és una guia pràctica per a pares que mostra una sèrie d’estratègies i consells per a fer fills lectors. Va dirigida principalment per a pares, encara que els mestres poden extraure algun consell. És un llibre de l’editorial Bromera, la qual té una fundació per al foment de la lectura.
I sobre açò parla aquesta guia, sobre com fomentar la lectura dels més menuts a partir d’agafar-li gust a llegir. El llibre gira entorn a quatre camps temàtics: la importància de la lectura, com contagiar el gust per la lectura, consells per a escollir el llibre adequat i un conte per a començar.
És cert que sempre em sentit parlar de que la lectura porta molts beneficis per als xiquets, però no estem molt segurs de quins són aquets exactament. A més, està clar que no tots els xiquets comencen a llegir pel seu propi peu, però tampoc sabíem com fer que els xiquets llisquen. En aquesta guia em trobat les respostes a aquets dubtes:
La importància per la lectura: en la societat actual, és molt difícil fer lectors, vull dir, fer llegir a aquelles persones que no ho fan per vocació perquè no els interessa o no els atrau la lectura. I es que amb les noves tecnologies sempre tenen alguna distracció més atractiva. Per això, la clau està en fer que vegin la lectura con una activitat d’oci i no com una imposició. En primer lloc, tenen a aprendre a veure els llibres com un objecte més, un  objecte de companyia amb el que passar-ho bé, veure els dibuixos, aprendre coses noves, contar histories... Però tenim que saber que un lector no és aquella persona que sap llegir, sinó aquella persona que te disposició per a fer-ho.  El problema és que moltes persones posen les excuses de no tindre temps, però si t’agrada la lectura traus temps com per a qualsevol altra activitat; també diuen que costa molts diners, encara que hui en dia ens gastem més diners en altres coses com la moda o el gimnàs i no ens sap greu; o l’excusa de que no saben valencià, però tot es posar-se; i sobretot diuen que és un rotllo, però s’equivoquen. Açò es perquè encara no han trobat el llibre adequat que els agradi tant que els faci llegir.
Però retornant al tema, perquè és important llegir? S’ha demostrat que els alumnes que normalment llegeixen destaquen en l’àmbit escolar sobre la resta, doncs tenen major agilitat mental, més coneixements, vocabulari, coneixen les regles d’ortografia, són més crítics i tenen més cultura. En conclusió, llegir ens enriqueix en les nostres hores d’oci. Com deia Joan Fuster: “Al capdavall, llegir és seguir vivint, i cadascú ho fa a la seua manera”. (P.19).
            Com contagiar el gust per la lectura: els pares tenen que ser els primers que inicien als xiquets en la cultura literària, per això és molt important que ells siguin els primers que llegeixin, perquè els xiquets fan tot el que fan els adults. A més, si volen que els xiquets llegeixin, tindran que tindre els llibres a la vista i a mà, no guardats en el prestatge ni ben col·locats.  D’altra banda, tenen que introduir als llibres en els temes de conversa amb el xiquet, per a que ells ho veuen com una cosa normal, com per exemple, dir-los: “Veus eixa poma? Veritat que es pareix a la que li dóna la bruixa a Blancaneus?” (P.27). També és important fer aquesta activitat compartida, llegir amb ells, fer-los que els recomanen llibres, que es senten com si foren els mestres dels seus pares, que els expliquen el que estan llegint, que els ensenyen valencià ells mateixos... Una bona opció també és tindre a casa un lloc compartit on els pares gaudeixin d’una lectura junts. Els pares poden també regalar llibres com a regal d’aniversari o per nadal, però primer tenen que conèixer molt bé els seus gustos.
Les coses que no tenen que fer són imposar-los la lectura de manera obligatòria, donar-los premis per llegir, no fer que es desmotiven quan estan començant a llegir i no llegeixen bé, dir-los sinònims de les paraules que no entén per tal de que no es frustri buscant cada cosa al diccionari, perquè, com diu al llibre, “La lectura requereix un esforç intel·lectual. És per això que necessitarem paciència per a fomentar-la”. També tenen que deixar que el xiquet trobi per ell mateix el llibre que li agradi tant que el faci voler llegir en el futur, perquè si li imposen una lectura que no li agrada no voldrà llegir més.
L’autor destaca també que els gustos han canviat. El que de menuts els agradava als pares no va a agrada-li al seu fill.
No tenim que forçar al xiquet en que faci resums sobre el que ha llegit, ni dir-los que llegir és bò, ni relacionar els llibres amb el col·legi, perquè sinó li llevarem la il·lusió.

            Consells per a escollir el llibre adequat: abans del 5 anys tenen que tindre llibres de draps, amb textures, de cartó, de plàstic, sonors... amb molts colors; dels 6 als 8 anys els llibres han de ser molt llamatius i que responguen a tots els dubtes que tenen sobre el món ja que estan en la edat dels perquès. De 9 a 12 anys és l’edat en que ja saben llegir i assoles volen passar-ho bé amb la lectura. A partit dels 13 anys la temàtica del llibre dependrà de la seua personalitat.

            Un conte per a començar: es té que començar des de que naixen a contar-los contes. Quan són més majors, cal contar-los un llibre cada nit i mai negar-li-ho quan el demana. Pel dia es pot contar un conte d’una manera més activa, ficant veus, diferents entonacions, amb titelles o ninots, transmetre sentiments... Però per la nit és més recomanable que la historia sigui més tranquil·la i es conte més lentament per a que s’adormen.
            Crec que l’autor ha sabut plasmar molt bé les seues idees perquè el llibre està redactat d’una forma molt clara, escriu com si estigués parlant, amb unes expressions i paraules molt simples, quotidianes, del dia a dia, com per exemple “Stop! Això sí que no!” (P.15) o “Perfecte... Ja tenim un xiquet que odia els llibres. I pot ser, també el seu amic Marc...” (P. 39).

            A més, l’autor fa referencia a altres llibres i menciona altres novel·les com: Joan F, Mira; Enric Valor; el conte de Blancaneus; l’autor Daniel Pennac; el llibre de Com una novel·la; personatges com Mortadelo, Tintín, Pumbi;  novel·les com La plaça del Diamant de Mercè Rodoreda; Mor una vida, es trenca un amor, Només la mar ens parlarà d’amor, de Joan Pla; el conte d’Alicia en el País de les Meravelles... tot un arsenal d’al·lusions que ens fan veure que l’autor entén de LIJ.
M’ha agradat també que al marge de cada pàgina posi un breu resum en negreta sobre el que parla.


Resultat d'imatges de llegir per a creixer i poemaniaTant va ser l’èxit que tingué aquest llibre que es va escriure un segon llibre relacionat amb el primer, anomenat: poemania. Poemania és un llibre de l’autora Anna Ballester, també de l’editorial Bromera. Es tracta d’una guia per a pares i mares i docents que tracta de com fer l’ectors a partir d’una sèrie de recursos i estratègies.
A més, podem trobar un sortit d’activitats per a fer amb els xiquets tals com: activitat per a llegir en veu alta, jocs per a memoritzar poemes, activitats de dramatització, escriure o recrear poemes, etc. També hi ha al final una webgrafria i bibliografia sobre LIJ.
Una cosa que m’ha agradat molt és que totes les activitats que es plantegen estan exemplificades. Damunt, hi ha variants per a treballar en les escoles amb grups a casa, o a casa en grups més reduïts de tres o quatre persones.
Es treballa molt la musicalitat de les paraules, la expressió, la creativitat, la memorització,
El llibre es divideix en 4 grans blocs: activitats per a llegir poemes; activitats per a memoritzar poemes; activitats per a escriure i redactar poemes; i dramatitzar poemes.
A continuació, vaig a explicar un poc un exemple de cadascun que més m’ha agradat:
Una proposta per a llegir poemes és la “trobada de versos”. Consisteix en ordenar un text desordenat amb una coherència. El/la mestre/a ha triar quatre poemes adaptats a la seua edat i fotocopiar-los, cadascun en una cartolina d’un color per a diferenciar bé cadascun. Farà dues copies de cadascun y el plastificarà. Agafarà una de les copies d’un poema i el retallarà per fragments (estrofes o versos) segons la seua llargària. Farà el mateix amb els altres tres poemes. Es ficaran totes les targetes retallades en una caixeta i es repartirà una targeta per a cada alumne. Tots es fiquen en cercle i cadascú llegirà el seu fragment. Poc a poc s’adonaran de que cada color pertany a un poema, i acabaran juntant-se per grups de colors per a després ordenar el poema.  Per a ordenar-lo tindran que tornar a llegir cadascun la seua part i anar provant per veure si te sentit. La mestra penxarà mentrestant l’altra copia del poema per la classe perquè puguen comprovar-lo quan acaben.
És una activitat que m’agrada molt perquè considere que els xiquets tenen que empatitzar amb l’autor per a descobrir què és el que vol expressar amb el poema, és a dir, veure la historia com un tot i tindre una idea per a poder ordenar el fragments a partir d’ací.

En quant a les activitats per a memoritzar poemes, un exemple seria “Roda de sentiments”. Es fan grups de 5 y li repartim a cada grup un sobre amb el sentiment en que tenen que llegir el poema. Se lis dona el mateix poema a cada grup i cadascú el memoritza de manera oral d’acord amb el sentiment que li ha tocat.
Després d’un temps, cada grup recita de manera oral el seu poema, de manera que tota la classe senta el mateix poema en diferents sentiments.

Per a escriure i redactar poemes podem fer l’activitat de “fantasia en vers”. És una activitat molt divertida i participativa, on una persona té que dir en veu alta el que voldria ser de major, i la resta de la classe té que continuar la frase dient per a què voldria ell ser-ho, amb la condició de que ritmen la última paraula de les dues frases. Després la persona elegís una de les respostes que els seus companys han triat per a ell y forma una ritma. Per exemple: el xiquet/a diu “jo voldria ser una fada” i la resta s’inventa “per a donar-te una abraçada”. Amb aquesta activitat es treballa la ritma i la col·laboració.
Personalment, aquest llibre m’ha sorprès molt perquè mai havia llegit un llibre on s’explicara com treballar la poesia, i crec que és molt important perquè jo personalment sempre he cregut que la poesia és el gènere més difícil que existeix ja que són textos que tenen molt de sentiment i tens que saber, per una banda, com transmetre aquesta historia amb sentiment, i d’altra banda, que ritmen tots els versos.
Com a conclusió, crec que els dos llibres es complementen molt bé ja que el primer està més dirigit a activitats per a casa i el segon per a classe. A més, al primer es fomenta la lectura en sí i el segon es centra més en l’àmbit de la poesia d’una manera més pràctica.

Bibliografia:
-        Girbés, Joan Carles. (2006). Llegir per a créixer. Guia pràctica per a fer fills lectors. Alzira: Bromera. 

-        Ballester, Anna. (2009). Poemania. Guia per a fer lectors i lectores de poesia. Alzira: Bromera


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada