divendres, 26 de maig del 2017

Els ulls del llac

"Els ulls del llac" és una novel·la que pertany a una trilogia de Francesc Mompó, escriptor valencià. Vaig tindre la sort, que Francesc va ser el meu professor de Llengua Valenciana en l'etapa de Batxillerat. He escollit aquest llibre, per la gran dedicació i implicació que va tindre amb tot el seu alumnat. Per motivar-nos cada estona més i per fer volar la nostra imaginació.

Francesc va nàixer a la Vall d'Albaida i va ser guardonat amb una sèrie de premis, entre ells el Premi La Forest d'Arana amb el poemari Viàtic Marí. Aquesta novel·la va ser publicada l'any 2000 editat per Alfaguara/ Voramar i en el qual podem apreciar una absència d'imatges bastant important, és a dir, no trobem cap il·lustració al llarg de la lectura. Aquesta lectura és per a un públic més major, adolescents en l'etapa de l'educació secundària obligatòria.

La història transcorre amb Carles com a protagonista, un jove de 17 anys que sempre eixia amb els seus amics prop de la seua casa i una de les coses que més desitjava era estrenar-se, però apareix una antiga aventura del passat amb la qual no ho va poder fer en aquell temps, Núria. Més tard, Carles té possibilitats d'estrenar-se amb Montse, una estudiant de filologia, amb la qual finalment es va estrenar, però al cap de poc temps se'n va penedir perquè estava enamorat de Núria. 

Es tracta d'una novel·la amb un llenguatge col·loquial, ja que cal tenir en compte que atén a un públic amb edats compreses entre els 14 i 16 anys, per la qual cosa jo ho recomanaria per a aquestes edats, encara que fins i tot es podria incorporar en sisé de primària, ja que, encara que el sexe siga encara un tema "tabú" en aquesta edat. S'ha de començar a introduir aquest tema a l'escola i respondre a les curiositats que afecten els nostres xiquets sense ningú temor i amb naturalitat.

A més, podem observar una sèrie de temes transversals com l'amor, l'amistat, el desig, el sexe... temes que els preocupa als adolescents i que no és del tot desgavellat començar a tractar-ho en sisé de primària, ja que avui dia, els xiquets/as estan més informats sobre aquests temes que fa uns anys. Em resulta una novel·la molt interessant per a tractar amb els alumnes de l'últim curs de primària, ja que els personatges que hi ha en ella són els típics adolescents i les típiques relacions que pots trobar tant en l'aula com fora d'ella, la qual cosa els pot ajudar a reflexionar o fins i tot aprendre sobre certs temes. És tot el que passa a la realitat.

En quant als paratextos, trobem la contratapa on es descriu una mica la vida i trajectòria de Francesc Mompó, a més un breu resum de la història que, al meu semblar, sona atractiu per a aquell jove que ho llitja, ja que es pot sentir identificat amb l'etapa i les experiències que el protagonista va a viure en la novel·la.

En les primeres pàgines d'aquesta novel·la trobem una mica d'informació sobre l'edició, etc., i una xicoteta dedicatòria a Anaïs i Pau, dues persones de les quals no tinc informació. D'altra banda, i com a curiositat, l'índex del llibre es troba al final de les seues pàgines, com ja vam veure en analitzar el llibre "L'ull de la mòmia". Em resulta curiós, això es degut perquè sempre m'he imaginat un llibre amb l'índex en les primeres pàgines per a tenir una visió general del contingut i fer-te una idea amb cada títol, del que anirà l'obra.

Per açò, la proposta que m'agradaria aportar a aquesta lectura seria fer una tertúlia per grups que, més tard, es convertiria en una tertúlia de tota la classe. La idea és plantejar una sèrie de preguntes a cada grup: què penseu que és l'adolescència?, quins canvis es produeixen de ser xiquet a ser adolescent?, és necessari eixir de festa, amb amics... per a ser un adolescent?, què és l'apetit sexual?, ho heu experimentat alguna vegada?



Per a concloure el que es vol aconseguir plantejant aquestes qüestions en xicotets grups és que no senten tanta vergonya a l'hora de compartir experiències, per la qual cosa, en estar recolzats per un grup, se sentiran més còmodes i les respostes seran més fidels a la realitat per a més tard compartir les respostes amb tota la classe, en una espècie de debat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada