dissabte, 20 de maig del 2017

Llegir per a créixer i Poemania



Pràctica 27


Llegir per a créixer” de JC Girbés és una guia pràctica per a fer fills lectors, es a dir apropar-los al món de la lectura. És per això, que al llibre apareixen un gran nombre de consells amb alguns exemples, per convertir aquest hàbit en alguna cosa divertida i de distracció. Està dirigida especialment per a pares, encara que els consells i les eines que dona per a fomentar la lectura també són molt útils per als docents. El llibre té quatre parts diferenciades, les quals trobem: La importància de la lectura, com contagiar el gust per la lectura , consells per a escollir el llibre adequat i un conte per a començar.

L' autor d’aquest llibre és Joan Carles Girbés. És llicenciat en Periodisme i ha centrat la seua trajectòria professional en el camp de l’edició. Col·labora en diversos mitjans de comunicació i és autor també de la col·lecció infantil “ Els llibres de Marc i Andrea”.

      El llibre no presenta cap dificultat per a ser llegit, ja que el seu vocabulari és molt senzill. Encara que no es un llibre il·lustrat, si cal assenyalar que hi apareixen xicotets quadres resumint el que s’ha llegit. D’aquest forma, encara es fa més fàcil la lectura del llibre i la seua comprensió. Per una banda, es un llibre que te molta i molt bona informació reduïda en poques pagines que es lliguen molt despresa i amb molt de entusiasme perquè es un tema que enganxa per com està estructurat.

       A continuació voldria destacar diferents idees i afirmacions que fa l’autor i les quals o bé estic d’acord o bé m’ha sorprès de veritat.

      Per exemple, l’autor comentar que “no importa tant la quantitat com la qualitat de les sensacions que transmeten els llibres”, i estic totalment d’acord amb ell ja que resulta molt frustant llegir molt sense entendre res, i per aquest motiu es necessari treballar la comprensió lectora al col·legi. I per a quan els nostres fills o alumnes no entenguen alguna cosa, ens aconsella que podem fer aclariments de les paraules o fragments que no han entès per a que els quede molt més clar, i inclús ajudar-nos de les il·lustracions per a que visualitzen millor l’escena.

       Per altra banda, destacar que l'àmbit familiar és clau per a que els xiquets adquireixen un hàbit lector. Han de ser estimulats donant-los exemple per fomentar aquest hàbit des de xicotets amb la finalitat d'aficionar-se a la lectura. Ja que, tant els pares com els mestres hem d’actuar com a models per a ells, perquè si per exemple li estem dient al xiquet o a la xiqueta que ha de llegir perquè és bó i l’enriqueix però desprès nosaltres no el fem, no serà estimulant per a ell ja que pedreria tota la credibilitat. A més, per a un lector el temps no és mai una excusa, per a llegir l’únic que fa falta són les ganes. D’aquesta manera, la lectura no hauria de ser incompatible amb la resta d’activitats lúdiques. I això, és el que hem de transmetre als nostres alumnes o en el cas del pares als seus fills, les ganes per la lectura, per llegir.

     I també volia destacar dos propostes que ens dona l’autor per a fomentar l’hàbit de llegir i que m’han sorprès. Una d’elles és fer del llibre un element més de la nostra llar, per exemple deixar algunes novel·les en la tauleta de nit, ficar les prestatgeries accessibles per als més menuts. I compartir un horari de lectura en família, per a poder estar junts i compartir un moment agradable i deixar que la lectura siga vista com una pràctica individual. I aquestes dos propostes també són apropiades per a realitzar a l’aula.





    “Poemania” és una guia per a fer lectors de poesia. El seu objectiu és proporcionar recursos i estratègies per a encomanar el plaer de llegir i escriure textos poètics en la nostra llengua. La guia va dirigida als docents, per a que puguen tindre al seu abast textos adients i una relació d’activitats lúdiques per a incorporar la poesia a les aules, i als pares que també senten la necessitat de disposar de materials útils per a gaudir de la poesia en família. 

   L’autora d’aquest llibre és Anna Ballester Marco, professora de Secundària i contacontes. És especialista en literatura infantil i juvenil, ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat sobre animació a la lectura, dinamització de biblioteques, entre altres. I ha publicat articles en diverses revistes com ara CLIJ o Quaderns d’Animació Lectora i Guix.

    Es tracta d’un llibre que no presenta cap dificultat per a ser llegit, ja que tant el vocabulari com les expressions són senzilles. No és un llibre amb molta il·lustració, però si cal fer referencia alguns dibuixos que hi apareixen per poder visualitzar millor el que em llegit. Està estructurat en huit capítols, en els quals trobem quatre dels capítols dels que farem referència a continuació: activitats per a llegir poemes, activitats per a memoritzar poemes, activitats per a escriure i recrear poemes i activitats per a dramatitzar poemes. També hi ha al final una bibliografia i recursos web per a infants i joves.

      A continuació, vaig a explicar breument un exemple de cadascun dels que més m’ha agradat:

     Activitats per a llegir poemes: Una de les activitats que volia destacar és un mar de poesia, aquesta activitat té l’objectiu d’apropar i familiaritzar la poesia als xiquets i xiquetes. Consisteix en estendre una tela blava al terra i posar diferents llibres damunt d’ella. Els xiquets han de sentar-se al voltant i se’ls anirà fent preguntes tals com: què penseu que pot ser això? I si fora un riu/un cel que serien els llibres? I després d’aquesta pluja d’idees proposem que siga el mar per exemple i diem que se’n vagen de pesca. Aleshores els alumnes hauran d’agafar el llibres, fullejar-los i després hauran de llegir un trosset d’un poema que els haja agradat.

      Activitats per a memoritzar poemes: En aquest grup trobem poemes il·lustrats. Aquesta activitat consisteix en repartir una copia d’un poema i que els alumnes el lligen individualment. Després es formaran tres grups i a cadascun li tocarà una estrofa determinada, la qual han de representar i els altres han d’endevinar-la.

    Activitats per a escriure i recrear poemes: Una de les activitats que més m’ha cridat l’atenció és menú poètic. Aquesta activitat és una invitació a la creació d’un poema, començant pels entrants, on han d’escriure unes paraules boniques. El primer plat, que es prepararà amb un o dos versos. El segon plat, en el qual es confeccionaran estrofes i per últim el postre en el qual s’elaborarà un poema per grups.

    Activitats per a dramatitzar poemes: Romanç, és una activitat que consisteix en ajudar als xiquets a dramatitzar començant primer amb un text narratiu. Primer es llegiran el poema, es dividiran els personatges, memoritzaran el text, identificaran els espais i per últim la representaran.


     Com a conclusió, pense que el llibre de “Poemania” i de “Llegir per a créixer” em pot ser molt útil en la meua futura pràctica docent. Ja que aporten molts consells, activitats i estratègies per a realitzar a l’aula d’una forma alternativa a la que estem acostumats. D’aquesta manera, gracies a les diverses propostes atractives i motivadores, podrem apropar i fomentar molt més el gust per la lectura als més menuts.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada