dimecres, 31 de maig del 2017

Llegir per a crèixer i Poemania

En aquesta ressenya parlaré sobre dos llibres de vital importància en la nostra pràctica docent, tant a casa com a l'escola, aquests són anomenats "Poemania" i "Llegir per a créixer".



"Poemania" està escrit per Anna Ballester i l'editorial és Bromera. Tracta de ser una guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia i sorgeix per la necessitat i la falta de consideració en la qual es té la poesia. "Poemania" arreplega les reflexions didàctiques generades després de la realització de tallers de poesia amb xiquets de diferents edats i en diferents nivells educatius. Aquesta guia ofereix, fonamentalment, una relació d'activitats de caràcter lúdic per a practicar la lectura, l'escriptura i la representació de textos poètics, tant en l'escola com en l'àmbit familiar.

La lectura del llibre es pot fer de forma fragmentària, quan tinguem uns moments lliures, però els consells i les estratègies de motivació lectora s'haurien de dur a terme de forma constant durant tota la infància i l'adolescència si volem que siguen realment eficaces. L'objectiu de la guia és encomanar el plaer de llegir i escriure textos poètics en la nostra llengua i compartir moments màgics i commovedors. Les estratègies que proposem contribuiran a crear un ambient de treball engrescador, intentaran contagiar les ganes de transgredir les barreres del llenguatge quotidià.

Entre aquestes estratègies que anem a trobar en el llibre podem destacar una que s'anomena la "vareta màgica" que serveix per a la memorització de poemes però també es pot extrapolar a unes altres assignatures com matemàtiques a les taules de multiplicar. A més a més vull destacar una altra estratègia que dóna aquest llibre que s'anomena "el cadàver exquisit" que consisteix a unir frases seqüenciades entre els companys veient a soles l'última frase que hi ha i l'alumne continuar-la, aquesta estratègia és perfecta per a promoure la creativitat i la imaginació. 

Els pares senten la necessitat de disposar de materials útils per a gaudir de la poesia en família. Per això, moltes de les activitats que proposem es poden fer també a casa. En eixe sentit, s'ha tingut molt en compte aspectes com ara:

  • L'amenitat de la redacció, amb un estil periodístic i clar.
  • S'ha utilitzat un llenguatge i vocabulari assequibles per a la gran majoria de persones.
  • L'obra té vuit capítols dividits en apartats molt breus, de tal manera que la lectura es fa lleugera.
  • El llibre conté citacions, exemples i referències que qualsevol lector pot reconéixer sense dificultat.
  • L'esforç per fer l'obra breu, amena, didàctica, entenedora, amable, en definitiva, per fer una mena de «llibre d'autoajuda» es reforça notablement amb la inclusió d'il·lustracions i vinyetes que busquen la complicitat del lector.


És per tot açò pel que si unim aquestes estratègies amb els consells que veurem en el llibre "Llegir per a créixer" tindrem els fonaments perfectes per a poder portar al nostre terreny als alumnes i als pares perquè acaben llegint. Però tinc que remarcar que sense la col·laboració dels pares, açò és impossible, per això l'educació lectora, l'animació a llegir comença des de cassa amb els mateixos pares.

Respecte al llibre de "Llegir per a créixer", el seu autor és Joan Carles Girbés Aparisi i la seua editorial és Sembra Llibres. Joan Carles Girbés va nàixer a Carcaixent (València) en 1974. En aquest llibre es tracta el tema de la importància de l'àmbit familiar. És una guia pràctica per a fer fills lectors. Vol facilitar a pares i mares estratègies útils i pràctiques per a fomentar l'hàbit lector en família: des de consells sobre com contar un conte o com triar el títol més adequat a cada edat fins a idees senzilles per estimular-los el gust per la lletra impresa. Tot això està escrit en una obra amena i entenedora que es llig d'una tirada.

A més a més tracta temes com que s'ha de deixar ben clar que hi existeixen molts motius per a llegir no a soles estan els acadèmics sinó que per gaudir, fer d'una estona avorrida a moguda mentalment, hi ha mil motius i el xiquet ho ha de saber.

Els pares deuen saber que no es pot renyir al xiquet si ratlla els llibres, sobretot en els primers passos perquè, el llibre l'han de veure com un company de jocs, per això no ens hem d'escandalitzar si alguna vegada trobem algun dibuix, com a futurs mestres hem d'ensenyar-los a cuidar els llibres però no martiritzar-los perquè els faria repudiar la lectura. Per això podem destacar alguns punts del que no s'ha de fer amb els infants:
  • Destaquem-los els errors.
  • Obliguem-los a llegir.
  • Menyspreem els seus gustos.
  • Imposem-los les lectures.
  • Demanem-los resums.
  • Controlem tot el que llegeixen.

 "Llegir per a créixer" té coses positives com per exemple que t'ho separa per edats, t'explica com fer cada cosa, té dóna consells per ajudar a incitar a llegir a qualsevol persona, sobretot als més xicotets i xicotetes. A més a les il·lustracions que apareixen en el llibre, les vinyetes i els textos que apareixen en els costats en negreta per a donar-li més importància que a la resta de text són recursos que puguen amainar la lectura.

Per altra banda cal potenciar el coneixement dels espais públics de lectura: biblioteques i altres recursos on descobrir diferents tipus de lectura:

  • No obligar mai a llegir, però si motivar.
  • Predicar amb l'exemple (si tu llegeixes, el teu fill llegirà).
  • Ajudar-lo a triar lectures en funció de la seua edat i dels seus gustos.
  • Fem del llibre un objecte d'ús quotidià.
  • Parlem de llibres: tant del que ens agrada com del que no (l'infant també té el dret a la crítica i a no haver de fingir).
  • Valorem el fet de llegir.
  • Animem-los a escriure.
  • Ajudar-los a diferenciar realitat de fantasia.
  • Compartir la lectura amb ells. 

El principal objectiu és aconseguir trobar els llibres adequats per al xiquet. Com a futura mestra pense que seria convenient fer una fulla amb els gustos individualment que té el xiquet. L'educació dels més menuts requereix esforç, imaginació, creativitat i dedicació. Per a fer possible el que en principi semblava irrealitzable. Un consell que apareix en el llibre diu que molts bons lectors abandonen l'hàbit de llegir quan arriben a l'adolescència. Cal estar alerta perquè durant eixe període, la llibertat d'elecció dels llibres serà determinant.


Per a concloure, diria d'aquests llibres que serien les meues recomanacions a tots els pares, mares i docents que volen que els seus fills i alumnes s'interessen per la lectura en general, indiferentment del tipus de gènere literari. Aquesta tasca és la més complicada tant com a docent o com a pare. La lectura és de vital importància tant per a obtenir més informació, per a la cultura, del món de la ficció i de la fantasia. Aconseguir-la no és tan senzill: està a l'abast de tots els xiquets, però amb condicions. La importància de la lectura en els xiquets es basa en els seus beneficis a l'hora d'estudiar i adquirir coneixements i és per això que hem de reforçar la base des de menuts i amb pares que s'involucren.


BIBLIOGRAFÍA


  • Girbés, Joan Carles. (2006). Llegir per a créixer. Guia pràctica per a fer fills lectors. Alzira: Bromera. 
  • Ballester, Anna. (2009). Poemania. Guia per a fer lectors i lectores de poesia. Alzira: Bromera
  • Joan Carles Girbés. (2017,3 Març). Viquipèdia, l'Enciclopèdia Lliure. Data de consulta: 27 de Maig de 2017 en //ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Joan_Carles_Girb%C3%A9s&oldid=18197532. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada