Pràctica 18
“Joan el
Cendrós” és una obra teatral escrita per dos joves autors valencians amb
una curta però intensa carrera professional. El
primer d’ells, Carles Alberola, va nàixer a Alzira el 1964. Home de teatre, ha
impartit cursos, ha fet d’actor, ha dirigit espectacles i ha escrit alguns
textos teatrals en col·laboració, entre d’altres, amb Alfred Picó, per exemple.
El teatre de Carles Alberola mostra les
preocupacions i obsessions quotidianes com a “Currículum” (1995 —Premi de les Arts Escèniques de la Generalitat
Valenciana. Roberto García, l’altre coautor, va nàixer a València el 1968.
Estudià art dramàtic i s’interessà molt prompte pel cinema, especialment per la
creació de guions cinematogràfics. El teatre és per a ell una possibilitat de
riure fent riure la gent. Entre altres obres, ha escrit trobem “Noticias del desorden” (1993), entre
altres.
És l’últim dia de classe a l’institut i els personatges
de l’obra, tots ells estudiants adolescents, estan preocupats per l’examen que els
ha posat l’Abel, un professor molt exigent. No obstant això, s’hi respira un
ambient festiu i, entre els temes de conversa, hi predomina la qüestió de
trobar parella per al gran ball de fi de curs. Fins i tot, el protagonista de
l’obra, Joan, un jove tímid d’aspecte descurat i menyspreat per tots, hi veu
l’oportunitat d’acostar-se i contactar més directament amb Helena, la jove de
qui està enamorat.
En tornar a casa, Joan connecta l’ordinador i encen un joc
que té com a protagonista Indiana Jones. Això li suggereix una idea i, a través
d’aquest ésser virtual, mitjançant Internet i, amb el pseudònim de l’heroi
cinematogràfic, connecta amb Helena que s’enamora dels missatges d’amor que li
envia Joan.
Això fa que tots dos se citen al dia següent, però
Alexandre, el germà de Joan, s’assabenta de la clau convinguda per a la trobada
i se n’aprofita. Es fa passar pel jove internauta i aconsegueix que Helena el
trie com a parella del ball. Joan, lògicament, se sent frustrat i, quan retorna
a casa, es connecta de nou amb el programa d’Indiana Jones. De sobte, el
personatge informàtic es materialitza, com la fada del conte de la Ventafocs, i
li dissenya un vestit virtual perquè vaja a la festa.
Aquesta obra està recomanada per a xiquets i xiquetes a
partir de 10 anys, encara que pense que es molt adequat sobretot per als
alumnes de 12 a 14 anys, ja que el llibre situa el relat en aquesta edat, en el
pas de xiquet a adolescent, un pas que sol estar ple de complicacions. I a més
tracta temes que els trobem a l’ordre del dia entre els alumnes, com per
exemple l’amor, l’èxit o el fracàs en els estudis, l’acceptació per part del
grup i per un mateix, el internet, entre altres.
Per altra banda, m’ha paregut un llibre molt entretingut
amb un vocabulari adequat per a l’edat a la que està recomanat, ja que es
tracta d’un llibre fàcil de llegir i el qual t’invita a continuar llegint, ja
que la seua trama fa que no pugues parar de llegir. A més m’ha agradat molt
també pels temes que tracta, alguns dels quals ja he nombrat anteriorment però
m’ha agradaria entrar un poquet més en detall a continuació, ja que considere
que són temes que convindrien tractar a l’aula.
Per exemple, el foment per la lectura. En distintes parts
de l’obra observem cóm s’invita a llegir, especialment a través de l’Abel, el
mestre. Com quan convida als seus alumnes a llegir “Romeo i Julieta” de Shakespeare. “Llegir un llibre és com viure una gran aventura. Tot són finestres
obertes a la imaginació” (pàg. 46-47). També podem tractar el respecte pels
demés i l’acós escolar, ja que podem observar que es un tema tant present al
llibre com a l’actualitat. Al igual que el internet. Ja que ara per ara, el
internet està a l’abast dels més menut i hem de deixar-los clar que té tant
coses positives com negatives. I per exemple, a les xarxes socials la gent
menteix molt i en aquest cas, en el llibre, Helena parla amb una persona coneguda
per a ella encara que ella no el sap, però Joan té un perfil totalment diferent
al de la realitat. I els nostres alumnes es poden trobar amb això i han de
tindre clar que pot ser molt perillós si connecten amb la persona equivocada,
ja que les aparences poden enganyar via internet. “El meu professor de literatura diu que no hi ha que fiar-se de les
primeres aparences” (pàg. 72). Al mateix temps, també és un bon llibre per
a tractar l’acceptació d’un mateix i la confiança per un mateix, ja que en
aquestes edats es sol tindre l’autoestima un poquet més baixa pel canvi que
està fent el nostre cos i deixar clar que com es diu al llibre “les millors qualitats que tenim no es veuen
a simple vista” (pàg. 92).
Per últim, afegir que per a treballar aquest llibre a l’aula
faria una lectura conjunta exemplificant l’obra, ja que les acotacions i
especificacions i la proposta d’escenificació que apareix al final del llibre
ens fan molt fàcil aquesta tasca. D’aquesta manera, els alumnes anirien canviant
de rol per a que tots pogueren participar i al finalitzar faríem una posada en
comú per a reflexionar els temes comentats amb anterioritat.
Bibliografia:
Alberola C. i García R. (2008). Joan el Cendrós. Ed. Bromera
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada