La Gramàtica de la fantasia és l'obra més coneguda
de Gianni Rodari. Gianni Rodari naix en Omegna
(Itàlia) en 1920. En 1929 mor el seu pare i és enviat a viure amb una tia.
Posteriorment, entra al seminari de Sant Pere Màrtir, on Rodari roman
fins als 14 anys. Després obté una beca per a seguir estudiant. Encara que
sempre va voler ser músic, va acabar sent mestre. Gramàtica de la fantasia no
és un llibre per a xiquets, sí que ho és sobre xiquets.
L'autor fa una aposta per una escola i un ambient familiar que estimule al
xiquet a crear, no solament a obeir i rebre coneixement de forma passiva.
Proposa jocs que estimulen aquesta creativitat basant-se en les seues
experiències amb els xiquets que ha tingut en els centres que ha estat. La creativitat
dels xiquets s'ha de conrear en totes les adreces. La imaginació del xiquet
s'ha d'estimular per a inventar paraules, així aplicarà els seus instruments
sobre tots els aspectes de la seua experiència que desafien la seua
creativitat.
“Las fábulas sirven a las matemáticas
como las matemáticas sirven a las fábulas".
Gramàtica de la fantasia és una eina molt flexible. El seu principal
propòsit és descriure diferents mètodes per a estimular la creativitat. Ens
presenta diferents tècniques per a generar idees amb les quals construir
històries. Per a ell, l'interessant és el procediment que desemboca en
l'aparició de la idea, no la redacció del futur explique El principal mètode
d'estimulació de la imaginació que proposa Rodari és el denominat
"Binomi fantàstic".
Consisteix a enfrontar dues paraules estranyes entre si. El binomi de
paraules obliga a l'ús de la imaginació per a posar-les en relació. Resulta
molt important que les paraules siguen molt
diferents/oposades. Rodari està convençut que el binomi fantàstic no
solament es pot utilitzar per a la creativitat de la llengua i la
redacció sinó també jocs que proposa podran ser útils per a les
matemàtiques i altres camps.
"La función creadora de la imaginación es esencial tanto para los
descubrimientos científicos como para el surgimiento de la obra de arte."
D'altra banda, Rodari fa esment de
la hipòtesi fantàstica: mentre que en el binomi fantàstic es forma a partir de
dos substantius (per exemple, armari i gos), en la hipòtesi fantàstica
participen un substantiu i un verb per a formar la pregunta què passaria si
"verb" i "substantiu"?
També un altre dels recursos més cridaners és el prefix arbitrari que
consisteix a formar un binomi entre una paraula i un prefix. S'obtenen nous
objectes, personatges o accions. Rodari ens parla
de bispluma, minimillonarios o indeber. Proposa escriure
dues columnes paral·leles, una amb prefixos i una altra amb substantius triats
a l'atzar. A continuació, es combinen ambdues columnes.
L'error creatiu per la seua banda porta a un descobriment sorprenent. En aquest
cas, Rodari ens proposa aprofitar els errors per a crear noves idees,
quasi sempre de tipus humorístic. L'error ortogràfic de canviar Tanzània
per Manzania açò deriva en la creació d'un nou país molt interessant.
L'element estrany és una part del binomi, i la resta d'elements l'altra. L'exemple que
apareix en la Gramàtica de la fantasia és tan explicatiu que val la
pena reproduir-ho. Es tracta de donar als xics en l'aula una llista de
paraules perquè creuen una història amb elles, i la llista en concret d'aquest
exemple és: xiqueta, bosc, flors, llop, àvia, helicòpter. Ha sorgit el binomi
fantàstic "Caputxeta Roja - helicòpter".
Creació de personatges: el binomi "home - vidre" li serveix
a Rodari per a crear un nou personatge. També utilitza "piano -
vaquer". La gran cridada d'atenció d'aquest mètode és que la història ve
donada en gran manera pel protagonista. En definitiva, imaginar històries sobre
aquest tipus de personatges ens porta a un procés en el qual empaitem, ja
que hem de tenir en compte les seues característiques per a imaginar les seues
pors, capacitats, limitacions, i fins i tot la seua personalitat.
Videojocs per la seua banda consisteix a retallar títols de
periòdics i revistes i barrejar-los per a aconseguir notícies absurdes i/o
divertides.Per
exemple: Un jutge / investiga per a ser més net / davant el fracàs de les
negociacions.
Una altra opció és contestar a una sèrie de preguntes que
configuraran uns esdeveniments i una història: Qui era?, On
estava?, Què feia?, Què va dir?, Com va acabar?, o altres
preguntes que ens podem inventar. Una forma divertida pot ser que un grup o una
persona responga a la primera pregunta en una fulla i la passe sense que
ningú puga veure la resposta. El següent grup o persona respon a la segona i
així successivament. Quan s'acaba, es llig la història completa. El mateix es
pot fer a través de dibuixos.
Després d'analitzar el “Binomi fantàstic” i les seues variants, una altra
qüestió que presenta Rodari és la “creativitat”. Rodari critica l'escola
tradicional. Es queixa que les capacitats més valorades d'un alumne són
l'atenció i la memòria, mentre que la imaginació es considera secundària.
Fa un aclariment de la diferència entre la imaginació i la fantasia. Com bé
diu, la imaginació és solament reproductora, mentre que la fantasia és
creadora. Segons Rodari, la creativitat és sinònim de pensament divergent.
“Una mente
creativa es activa, inquieta, descubridora de nuevos problemas allí́ donde
otros temen indagar. La creatividad, además, tiene un carácter festivo”.
Rodari proposa una educació basada en la creativitat. Afegeix que, per
a crear, és molt millor com més es conega de la realitat, perquè el coneixement
amplia el radi d'acció de la ment creativa. Tot el pensament
de Rodari sobre la creativitat, del joc, fins i tot de la necessitat
urgent d'una reforma de l'escola, està sempre intervingut per la reflexió sobre
el llenguatge. Rodari està convençut que la paraula és acció i que a
través el seu ús creatiu és possible no solament transformar el pensament, sinó
també la realitat.
Es pot concloure que el llibre es compon de dues parts clarament
diferenciades, encara que barrejades quant a la seua localització en el text.La primera estudia mètodes per a estimular la creativitat. En ella
s'engloben les explicacions sobre el "Binomi fantàstic" i les seues
variants. També pertanyen a aquesta part altres propostes, com jugar a
construir endevinalles, utilitzar els contes tradicionals com a matèria primera
per a diversos jocs...
La segona pretén trencar les barreres a la creativitat. En aquesta part
trobem les seues crítiques cap al sistema educatiu i les seues propostes de
canvi. Però no solament es dirigeix a l'escola, aborda la família i la societat
en general, perquè a Rodari li interessen tots els ambients en els
quals es desembolica el xiquet. Parla de la utilització creativa dels errors,
dedica una part del llibre a històries "tabú", analitza com fer que
el xiquet vença les seues pors... La seua proposta és la de trencar les
barreres a la creativitat utilitzant l'humor i la component festiva de l'acte
de crear.
És interessant remarcar la idea que, per a crear, millor serà com
més coneixement adquirim. Si considerem el coneixement com una col·lecció de
conceptes, és clar que un major coneixement suposa un major nombre de conceptes
disponibles. Si un binomi fantàstic consisteix en l'enfrontament de dos
conceptes, la persona que conega major nombre d'aquests estarà en
millor disposició de crear, per probabilitat. Creativitat i coneixement estan,
sens dubte, molt lligades. Però hem de ser acurats i no confondre coneixement
amb dades memoritzades.
BIBLIOGRAFÍA
UTILITZADA:
- Cuatrogatos, B. (2017). Cuatrogatos.org. Recuperat 13 Maig 2017, a partir de http://www.cuatrogatos.org/show.php?item=147
- Rrpg, E. (2012). Gianni Rodari, “Gramática de la fantasía”. El rinconcito de Esther. Recuperat 14 Maig 2017, a partir de https://elriconcitodeesther.wordpress.com/2012/03/24/gianni-rodari-gramatica-de-la-fantasia/
- Rodari, G. (2016). Gramàtica de la fantasia (1st ed.). [Barcelona]: Labutxaca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada