divendres, 24 de març del 2017

Àlbum il·lustrat

Trobem una sèrie de definicions estretes de diversos autors:

Quan la imatge és imprescindible per entendre qui fa què, com, quan i per què; quan, observant- la, podem fer-nos una idea cabal i fiable de la història o de l’anècdota narrada, explícitament o implícita, i quan, analitzant-la, podem apreciar com i per què aquell discurs icònic ens expressa el que ens expressa, aleshores estem davant d’un àlbum. DURAN, T. “L’àlbum dins la narrativa visual”. Articles de didàctica de la llengua i de la literatura (2010).
Un llibre-àlbum, és concebut com una unitat, una totalitat que integra totes les seves parts designades en una seqüència d’interrelacions: el que en el món anglosaxó es denomina picture books. (Shulevitz, 1996: 238; Durán, 1999: 79; Colomer, 1998). Per altra banda, s’entén que les relacions entre les paraules i les il·lustracions varien des d’una relació d’òbvia congruència fins a una d’alta ironia. (TABERNERO, R. Claves para una poética de la recepción del libro-álbum: Un lector inserto en una “inmensa minoria.)
Són els contes il·lustrats on el text i la imatge col·laboren junts per establir el significat de la història, de manera que per explicar el que allà hi passa hem de recórrer tant al que diuen les paraules com al que “diuen” les il·lustracions. Amb la lectura d’àlbums els lectors aprenen a buscar el sentit de les històries en un procés que integra dos codis diferents.
La idea d’un bon àlbum és que tots els elements del llibre es posin en joc al servei de la història. El text i la il·lustració, com ja hem dit, però també el format, el fons de la pàgina, la disposició dels elements en ella, la tipografia, etc.
COLOMER, T. et alt. Siete llaves para valorar las historias infantiles. Papeles de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Madrid, 2005. Cap. 1. “Ver para leer: historias a través de dos códigos”.
Àlbum és art visual d’imatges seqüencials fixes i impreses sostingut en l’estructura de llibre, la seva unitat és la pàgina, la il·lustració és primordial i el text pot ser subjacent. BOSCH, E. Hacia una definición de álbum. UB (2008).


Per tant, podem concloure que l’àlbum il·lustrat té forma de llibre, integra dos codis diferents en un sol objecte: el codi lingüístic i el codi visual, la il·lustració és imprescindible per entendre la història que es conta, pot tenir diferents tipus de relació amb el text que acompanya: pot anar més enllà del text, pot explicar el contrari del que ens diu el text… El text i la il·lustració tenen un lligam molt especial: col·laboren junts per explicar la història, tots els elements que conformen l’àlbum expliquen la història que conté: el format, la mida, el color, la tipografia que utilitza...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada