“L’intertext lector és el mecanisme, que, selectivament , activa els sabers
i les estratègies que permeten reconèixer els trets i els recursos, els usos
lingüístic-culturals i els convencionalismes d’ expressió estètica i de
caracterització literària del discurs.”
(Mendoza Fillola,
2001)
“L’intertext resulta ser la percepció pel lector de les relacions entre
una obra i unes altres que li han precedit o seguit.”
(M. Riffaterre, 1989)
Concloem que l’ intertext
lector aporta els referents i l’intencionalitat, perquè la recepció siga
completa, comprensible i perquè els indicis d'aquest text es relacionen amb les
concrecions d'una altra obra. Es a dir, l’ intertext lector fa possible,
significativa i personal la lectura de les diferents obres.
En canvi, segons el comentat
anteriorment i d’acord amb les definicions citades, podem dir que quan es
desconeix la procedència de les diferents cites o al·lusions d’un text, la
comprensió pot resultar errònia o inadequada i, en conseqüència, també la seva
interpretació.
Relacionant-ho amb la nostra
futura pràctica docent, a l’educació literària el lector, que en el nostre cas seran
els nostres alumnes, és l’eix: la seua activitat lectora i els processos que
segueix en l’experiència receptora tindran una gran importància en el seu
desenvolupament. Quant més llitja i coneixements tinga l’ alumne o alumna, més
activarà i actualitzarà el seu propi intertext lector i podrà entendre i
interpretar un major nombre d’obres literàries o de textos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada