divendres, 24 de març del 2017

Literatura infantil y juvenil

La literatura infantil y juvenil es un concepte difícilment definible degut a que es una disciplina molt qüestionada i es posa en dubte fins a com va succeir en la nostra societat.
Des de una perspectiva didàctica, podem dir que la LIJ te un paper fonamental en la construcció de la competència literària cosa que ens porta a donar-li un lloc prominent en l´educació literària de xiquets y joves. 

Com va dir Xavier Mínguez López en La definició de la literatura infantil des de el paradigma de la didàctica de la llengua y la literatura “Per a que la LIJ siga LIJ ha d’agradar-li al seu destinatari.”
A més d´aquest objectiu existeixen uns altres que ens poden servir per a tindre un concepte més clar de que es realment la literatura infantil i juvenil.

La LIJ es una literatura con objetivos y (Perriconi, en (Valriu i Llinàs, 1994), con funciones (Colomer, 1999)(Del Amo, 2003), no es una literatura sin más. Es, en paraules de Sánchez Corral (Sánchez Corral, 1995) un discurso “persistentemente moral”. 

Es poden destacar tres idees fonamentals d'aquest tipus de literatura: Té una qüestió artística, té en compte al destinatari i a més té una funció educativa

Aquesta literatura està dirigida cap al lector infantil no als adults, a nens de qualsevol edat, de prelectors a adolescents, és a dir, el conjunt de textos literaris que la societat ha considerat aptes per als més petits de la mateixa manera que tots els textos adoptats pels lectors més joves com a propis, però que en origen es van escriure pensant en lectors adults com per exemple Els viatges de Gulliver, l'illa del tresor, El llibre de la selva o Platero i jo.

"Entenem aquest tipus de literatura com la iniciació de les noves generacions al diàleg cultural establert en qualsevol societat a través de la comunicació literària" es desenvolupen els objectius educatius que ha de complir (pàg. 15-42 y 107-114) i es valora l'adequació al lector model (pàg. 182-190). (Colomer, 1999)
Com el seu mateix nom indica, es subdivideix en literatura infantil i literatura juvenil.
D'una banda la literatura infantil ha de tenir un equilibri entre la literatura, i la necessària adequació al lector, però sobretot, no hi ha que oblidar que ha de ser literatura.

Donar resposta a les necessitats del públic infantil i tenir en compte la seua evolució, defineixen i condicionen alhora la naturalesa d'aquesta literatura. Durant els segles XVIII i XIX és apreciable també una forta càrrega de didactisme i una intenció moralitzadora a les produccions literàries per a xiquets. 
En l'actualitat la literatura infantil està integrada plenament en el medi escolar i allà ha trobat un gran espai promotor, encara que també obstacles, com l'excessiva instrumentalització del llibre infantil. Degut a que als col·legis a vegades obliguen als alumnes a llegir llibres que no els aporten res.

Encara que la literatura juvenil, es tracta de grups d'edat diferenciats, als quals s'ofereixen temes, estils, i punts de vista diferents. En els estudis acadèmics el conjunt es designa habitualment amb l'abreviatura LIJ

“Caldria dir que mentre que els bons llibres per a majors no són sempre per a xiquets, els bons llibres infantils sí que són aquells que també són capaços d'interessar, fins i tot de commoure als adults”. (Tejerina I., 1994, La literatura infantil, un mundo por descobrir, Julia Porras Arévalo)


Concepto de literatura infantil y juvenil. Recuperat de: http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/8/cd_2013/m5_1/index.html



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada