diumenge, 26 de març del 2017

Educació literària

L'ensenyança de la literatura encara arrossega el pes d'una concepció tradicional: “s’ ha de llegir a eixos grans autors pel seu valor formatiu i per la seua funció de models”, paraules amb què García Gual (1996: 5) critica el llast de preceptes i preconcepcions que hagueren d'estar ja superades, comenta Mendoza al seu article.
La Didàctica de la Literatura és una ciència social de composició interdisciplinària que es caracteritza per centrar-se més en els processos cognitius d'aprenentatge comunicatiu de la literatura que en la instrucció sobre els recursos d'una o altra teoria literària. L'important no és "ensenyar continguts" sobre la literatura sinó "aprender competència comunicativa" amb la literatura. No és una ciència aplicada sinó una ciència implicada amb la vida de les paraules (María González García, "Didáctica de la literatura. L'Educació literaria").
Es busca promoure en l’alumnat la experiència literària, és a dir, el descobriment per part del lector de què paraules que algú va escriure en un altre temps, o en un altre lloc, tenen que veure amb ell i la seua relació amb el món.
L'educació literària ha de centrar-se en que els alumnes adquirisquen un saber llegir literari. Partint de la consideració de la lectura com una activitat composta per dos tipus de conductes ben diferenciades, encara que simultànies i complementàries: d'una banda, un comportament lector que es dirigeix a la construcció del sentit a partir d'activitats psicomotrius i de raonament, i, d'una altra, un comportament lingüístic que s'adequa a les característiques de la llengua escrita. Per un altre costat han de saber apropiar-se del text a través d'activitats de: contacte amb el text, la incitació a la lectura, la formació d'hàbits lectors i l'ampliació de formes de lectura. Han d'Aprendre a comprendre, a través d'un itinerari de lectures comprensible, tenint en compte la relació amb els coneixements previs del alumnat, fent una contextualització literària i cultural i aplicant els mecanismes lectors amb l'ajuda de l'experimentació de la pluralitat treballant-los per mitjà de situacions, activitats i exercicis de lectura i escriptura literària.
Pel que fa a la lectura, aquesta parteix com una activitat composta per dos tipus de conductes prou diferenciades, però alhora simultànies i complementàries. Primer, el lector ha de construir-se un sentit del text a partir d’activitats psicomotrius i de raonament. En segon lloc, ha de construir-se un comportament lingüístic que s’adequa a les característiques de la llengua escrita. A banda, també han de saber apropiar-se del text a través d’activitats de contacte, d’incitació a la lectura i de formació d’hàbits lectors.
Els xiquets i xiquetes han d’aprendre a comprendre a través d’un itinerari de lectures comprensible, tenint en compte la relació amb els coneixements previs dels alumnes, realitzant una contextualització literària i aplicant els mecanismes lectors, els quals s’hauran de treballar mitjançant exercicis i activitats de lectura i escriptura literària. Ja que un saber llegir literari, a més, implica distingir entre text literari i les sues formes d’organització, treballant-ho amb molts tipus de textos.

"La importància de llegir va més enllà del merament acadèmic, ja que la lectura és un instrument fonamental per al creixement personal i social dels individus. Així, s'ha comprovat que la lectura estimula la convivència i les conductes socials integrades, contribueix a augmentar el vocabulari, fomenta el raonament abstracte, potència el pensament creatiu, estimula la consciència crítica, etc. Però, a més, la lectura és una font inesgotable de plaer. Des d'esta perspectiva, el foment de la lectura és i ha de ser una prioritat de tot sistema educatiu." (MECD, 2000)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada