La competència literària al
llarg dels anys ha estat definida per múltiples maneres i per diversos autors:
“La competència literària no és una facultat general, sinó una
aptitud apresa i és una facultat derivada i relacionada amb la competència
lingüística.” J.J. Thomas (1978)
“La competència literària suposa la capacitat de comprendre
diferents tipus de relacins semàntiques, entre el que és diu i el que implica.”
M. Stubss (1987)
Aquestes definicions i moltes més aportades per altres autors,
d’alguna manera, acaben en un mateix camí, on la competència literària és una
sèrie de recursos que són apresos al llarg dels anys per qualsevol lector o
vivències que li ocorren a qualsevol persona durant la seua vida i són
relacionades amb el que estan llegint en qualsevol moment. Així doncs,
recordant els coneixements i vivències, nosaltres som capaços de comprendre el
que vol dir un text, interpretar el text i valorar el missatge que aporta
aquest text, relacionant-lo amb els coneixements i vivències citats
anteriorment.
Posant l’exemple de l’article
d’A. Mendoza (2008), Funció de la literatura infantil i
juvenil en la formació de la competència literària, sobre
l’anunci de la carabassa de la Ventafocs i el cotxe de la marca
audi, l’autor d’aquest anunci vol relacionar un conte infantil amb la
marca audi. El receptor per comprendre el text ha d’haver llegit o que li
hagen explicat el conte de la ventafocs per poder interpretar el que vol dir el
missatge de l’anunci i només d’aquesta manera podrà valorar la intenció
d’aquest missatge. Si per altra banda, no hagués vist, ni li hagueren
explicat el conte de la ventafocs, aquesta persona en qüestió, no podria
interpretar el text ni valorar el missatge. Així doncs, l’autor
d’aquest anunci juga amb la competència literària del públic al què vol
transmetre el missatge, suposant que en ser tan famós el
conte, qualsevol persona podria interpretar el missatge d’aquest cartell
publicitari.
Així doncs, la competència
literària dels escolars, segons A. Mendoza (2008), distingeix 3 nivells
d’anàlisi didàctic :
1- Nivell, basat en la intuïció
i en capacitats bàsiques.
2- Nivell, basat en
l’aprenentatge.
3- Últim nivell, basat en
l’experiència receptora i lectora.
Per finalitzar, aquesta
definició hem de saber quina és la finalitat o l’objectiu de la competència
literària, bàsicament diu:
“Cal dotar de prou coneixements
als futurs lectors perquè puguin comprendre, interpretar i valorar el que diu
un text i d’aquesta manera gaudir amb la lectura”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada